Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מה ההבדל בין שיווק ומכירות?

מה ההבדל בין שיווק ומכירות?

שיווק ומכירות הם שני מושגים שרבים נוטים לבלבל ביניהם ואכן המושגים קשורים בינם לבין עצמם בקשר מבוסס, אבל רופף. מהם תפקידי מערך השיווק והמכירות בעסק? היכן עובר הגבול ביניהם? וכיצד להסתכל נכון על התמונה השלמה במטרה להגדיל את רווחיות העסק?

(מאגר תמונות אישי)

מה ההבדל בין שיווק ומכירות?

כדי לענות על השאלה באופן יסודי, ראשית עלינו להבין את המושגים על בֻּרְיָם, שיווק הוא מונח המתאר את מכלול הפעילויות העסקיות כדי לקדם מכירות של מוצר או שירות במטרה להגדיל את הביקוש. מכירה זוהי הפעולה עצמה שבה המוצר או השירות עובר מהמוכר לקונה בעד התמורה המבוקשת.

לאחר שהבנו את שני המושגים, כעת נתמקד בגבול הדק שעובר בין שיווק ומכירות, שכן מטרתו של כל עסק להיות רווחי בזמן הקצר ביותר האפשרי ולפתח שרידות לאורך זמן. בין אם מדובר בשיווק ובין אם מדובר במכירות, מה שבטוח שכל לקוח שואל את עצמו: "מה יצא לי מזה?" לפני שהוא מוציא את האשראי ומגהץ את הכרטיס. בהתאם לזאת, המסר המועבר ללקוח, ממחלקת השיווק ומחלקת המכירות צריך להיות אחיד וברור.

למעלה מכך, כל פעולה הקשורה לשיווק או למכירות, כדאי שתתמקד בתשובה לשאלה: מה יצא ללקוח מזה שהוא יקנה דווקא ממני?

כאמור, תפקיד השיווק בארגון הוא להביא את הלקוחות "עד החנות", זאת אומרת שהשיווק מתמקד יותר בתוכנית האסטרטגית הקובעת את מדיניות העסק, קרי: מציאת הבידול, הגדרת השווקים, בניית המותג והגדרת התפישה השיווקית. בדרך כלל בעמדה זו משובצים אנשי שיווק מומחים בתחומם, אשר מכתיבים את האסטרטגיה השיווקית של הארגון במטרה להעלות את הביקוש למוצר בדרכים שונות ומגוונות.

לעומת זאת, תפקיד המכירות הוא לתת מענה ללקוחות "בתוך החנות" במטרה שתבוצענה כמה שיותר  פעולות רכישה. תחום המכירות, כמו השיווק, הוא דינאמי ודורש סבלנות, גמישות וכישורים נוספים שחלקם מעוגנים באופי וחלקם ניתנים לרכישה. בכל מקרה, המצטיינים משקיעים כל הזמן בחידוד יכולותיהם כדי להתפתח ולהתאים עצמם לצרכים המשתנים.

על כל פנים, כדאי שיהיה היזון חוזר בין השיווק למכירות, שכן השיווק באופן כללי מגדיר מלמעלה את רוח הדברים, אבל המכירות עוסקות בצורך או במאפיינים שעולים מהשטח. ולכן חשוב שכל הזמן יהיה משוב הדדי והערכה דו-כיוונית, במטרה לייצר שיפור מתמיד ואופטימיזציה למדד הרווחיות.

על אף הקשר הישיר בין השיווק למכירות, ניתן למשל להגדיל את המכירות מבלי להגדיל תקציב השיווק או מבלי לשנות את האסטרטגיה השיווקית, לדוגמה: רשת מסעדות מפורסמת נחשפה למחקר שבו הוכח שגיוס לקוח חדש עולה פי 5 משימור לקוח קיים ולכן החליטה לשנות את טקטיקת המכירה באופן כזה שבו כל לקוח שיכנס לאחת מהמסעדות ברשת, היא תציע לו לקינוח עוגה חמה שרק יצאה מהתנור בתוספת שתיה במחיר סמלי. המהלך הביא לגידול במכירות וגם להעלאת שביעות רצון הלקוחות, שכן הם קיבלו את הקינוח במחיר סמלי בלבד.

לעומת זאת, ניתן להגדיל את המכירות באופן משמעותי אם רק משנים את המסר השיווקי. לדוגמה: רשת בתי קפה מפורסמת בארה”ב, לא ידעה כיצד להתמודד עם המשפט השגור בפי הלקוחות: “אבל זה מאד יקר!” ועם העובדה שבעקבותיו אין גידול במכירות הקפה. הבעלים של הרשת הבין שיש פוטנציאל עצום ברשת הקפה שלו ובסניפיה האיכותיים הממוקמים בכל רחבי ארה”ב. ולכן החליט להביא יועץ שיווקי שביקש לראות את המוצר המדובר. מנהל המכירות הציג בפניו את כוס הקפה שהם מוכרים ללקוחות (בעיקר קפה To Go בכוס ממוצעת) מסוג יחיד ואת הבעייתיות במכירות.

מתוך ניסיונו הרב, ענה להם היועץ השיווקי: “ראשית, חשוב ליצור מגוון של מוצרים ולא להישען רק על מוצר מסוג אחד וזאת משתי סיבות חשובות: הסיבה הראשונה, כדי לאפשר ללקוחות לבחור בעצמם. הסיבה השנייה, חשוב להציע עוד שתי אלטרנטיבות בכדי שהלקוחות יוכלו להעריך שלא מדובר במחיר יקר. וייעץ להם לעשות עוד שני סוגי כוסות, סוג אחד קטן יותר וסוג שני גדול מאד. אמר לו מנהל המכירות: “מצוין! עצה נבונה, אם כך נייצר שלושה סוגי גדלים: קטן (Small) בינוני (Medium) וגדול (Bigger) . "שגיאה” אמר היועץ. תשנו את שם הכוס הבינונית לרגילה (Regular) מאחר ורוב האנשים יעדיפו להיות רגילים. "עושה שכל!”, אמר הבעלים והנחה לשנות את התפישה השיווקית ברשת כולה.

מאז, מכירות הקפה גדלו באופן משמעותי תודות לסוג הרגיל (Regular). הסוג הקטן והגדול היו רק המניע לרכוש את כוס הקפה שאותה רצתה רשת בתי הקפה למכור מלכתחילה באחוזי רווח גבוהים. זוהי דוגמה מצוינת שממחישה כיצד מסר שיווקי יכול להגדיל את המכירות בקצב מואץ.

(מאגר תמונות אישי)

סיכומו של דבר, תפקיד השיווק הוא להציף את צרכיו של הלקוח ולהציע לו את הפתרון שלו הוא זקוק במודע או שלא במודע. כלומר, ממצב שהלקוח בכלל לא יודע שהעסק שלנו קיים, פעולת השיווק תפקידה להעלות לתודעת הלקוח את הפתרונות שהעסק שלנו יכול להציע עבורו וממילא זו תניע אותו לפעולה שתייצר את המכירה בפועל. באילו פעולות שיווקיות נוספות אפשר לגרום ליותר לקוחות לקנות?

כתשובה לשאלה, שיווק יכול להיעשות בדרכים רבות ומגוונות ובערוצי תקשורת שונים שמתאימים באופן אינדיבידואלי לאופי העסק. זאת אומרת, שככל שמעלים את המוצר או השירות שהעסק מעניק לתודעה של הלקוח, כך העסק נתפס, בעיני הלקוח, כמקצועי ובסופו של דבר רוב האנשים הוגנים ויחפשו את הגורם שיספק להם פתרון לבעיה.

 

יתר על כן, כחלק מהמהלך השיווקי וההליכה לקראת הלקוח, אפשר להעניק לו משהו בחינם, כגון: טעימה מהמוצר, מדריך ובו ידע מקצועי חשוב, סרטון שמציג בעיה ופתרון וכדומה. כמובן ש"החליפה השיווקית" מותאמת לכל עסק באופן אישי, בהתאם לצרכיו ולאופיו. בכל מקרה, כלים אלו מאפשרים את העלאת התודעה וגירוי הלקוח לפעולה. כשמבצעים פעולה כזו בסופה צריכה להיות הנעה לפעולה. לסיכומו של דבר, פעולות השיווק אמורות לגרות את הלקוח, על מנת להתחיל בתהליך המכירה.

כיועץ עסקי וותיק ומיומן בתחום השיווק והמכירות, אני יכול להעיד על כך שבפועל, בחיי היומיום של העסק, כמובן הרבה יותר מורכב ליצור את ההפרדה, אך אם נחשוב על זה לעומק נגלה שאכן עובר גבול דק בין שיווק למכירות, אבל עדין ביכולתנו להבחין בו ולתכנן את הפעולות הנדרשות מבעוד מועד. בעלי עסקים וותיקים שהבינו את ההבדל בין שיווק למכירות ומימשו את התובנות הללו, הפכו להיות עסקים המצליחים.

* הכותב, הינו יועץ עסקי בכיר, הבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי" המתמחה בייעוץ שיווקי ובקידום מכירות לעסקים ולחברות.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
סוללות פולימר: האנרגיה המתקדמת שמניעה את העתיד
בעידן שבו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר ודרישות האנרגיה הופכות לגבוהות...
מה באמת חסר לכם בחוף הים?
אתם שייכים לאותם האנשים שרק מחכים בכל שנה שעונת הרחצה...
איטום גגות בצפון
המטרה של איטום גגות היא להאריך את תוחלת החיים של...
איך לדעת אם מצבר הרכב תקין
כפי שכולכם בוודאי כבר יודעים, המצבר הוא אחד מהרכיבים החשובים...
פרקטים בצפון
פרקט (בצרפתית "תא קטן") הוא פסיפס גיאומטרי של חלקי עץ...
למה גם באירוע קטן האוכל צריך להיות נהדר?
אנשים הרבה פעמים טועים וחושבים שאם הם מפיקים אירוע קטן,...
מתי מומלץ לפנות אל שמאי מקרקעין בצפון
שמאות מקרקעין היא תחום מקצועי חשוב שיכול לסייע בקבלת החלטות...
מחפשים רואה חשבון? לפניכם כל מה שחשוב לדעת בנושא
אם החלטתם לעשות שינוי בחייכם ולהפסיק לעבוד בתור שכירים, אתם...
איך לבחור אריזה משתלמת ויעילה עבור משלוח המוצרים שלכם?
בין אם אתם שולחים חבילת יום הולדת לקרוב משפחה או...
איך ניתן לטפל בדיכאון קליני?
עד לפני מספר שנים אנשים שסבלו מדיכאון קליני או ממחלות...
אתם ממש לא צריכים לסבול מהכאב כל הזמן
אולי התחלתם עבודה חדשה או עברתם דירה. פתאום אתם מרגישים...
הרישיון שלכם בסכנה? רק עורך דין לענייני תעבורה בראשון לציון ישמור לכם עליו
רישיון הנהיגה הוא משאב יקר ערך עבור כל אדם כמעט....
איך מתמודדים עם הובלה יחסית קטנה?
מצאתם אחד את השנייה ואתם רוצים לעבור לגור ביחד? כל...
איך בודקים האם מישהו מאזין לי לטלפון?
כאשר אנחנו צופים בסדרות מתח אנחנו נחשפים לכל מיני פעולות...
אלו פיצויים ניתן לתבוע בגין לשון הרע
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, נועד להגן על כבודו ושמו...
טיפים חשובים שיש לזכור בעת תכנון החופשה לבודפשט
אחרי הטיסה, שום דבר לא משתווה לנסיעה רגועה ומהנה היישר...