האושר הוא מצב אחריו אנשים רבים רודפים. בתחום הפסיכולוגיה, חקר האושר הביא ליצירתה של הפסיכולוגיה החיובית. זהו זרם המתמקד בהבנה והעצמה של האושר של האדם. פסיכולוגיה חיובית נלמדת במהלך התואר לפסיכולוגיה והיא מציעה תובנות מרתקות אודות הטבע של האושר, כיצד ניתן להגביר אותו ועוד. במאמר זה, נחקור את הפסיכולוגיה של האושר וכיצד ונבין אילו נושאים נלמדים במהלך התואר, המאפשרים את ההבנה המעמיקה של זרם זה.
פסיכולוגיה חיובית
פסיכולוגיה חיובית היא תחום שנוצר במהלך המאה העשרים. תחום זה מציב אתגר בפני הפסיכולוגיה המסורתית המתמקדת באבחון וטיפול בהפרעות נפשיות. במקום, הוא מתמקד בחקר ההבנה של מרכיבים אשר מסייעים לאדם לשגשג ולהשיג שביעות רצון בחייו. הנה מספר תובנות מסקרנות אותן ניתן ללמוד במהלך לימודי פסיכולוגיה חיובית.
זרם טיפולי זה מכיר בכך שהאושר הוא חוויה אינדיבידואלית. למעשה, מה שמביא אושר לאדם אחד, לא בהכרח יביא אושר לאדם אחר. המחקרים בתחום זה שמים דגש על החשיבות של תפיסה אישית וערכים אישיים, ליצירת הגדרה אישית של אושר.
מהם המרכיבים של האושר?
פסיכולוגיה חיובית לרוב מפרקת את מרכיבי האושר לשלושה מרכיבים. ראשית, ישנה החוויה של רגשות חיוביים כמו שמחה, הכרת תודה ואהבה. המרכיב השני הוא יצירה של מעורבות בחיים. כלומר, הימצאות ברגע כדי לאפשר לאדם לחוש את החוויה החיובית במלואה. לבסוף, ישנו מרכיב המשמעות. יצירה של מטרה תוביל לתחושה של הגשמה עצמית, התורמת לתחושת האושר.
ישנה גם משמעות גדולה ביצירת מערכות יחסים חיוביות. בני אדם הם יצורים חברתיים, לכן קשרים חיוביים יכולים לתרום להגברת תחושת האושר. יצירת קשרים עמוקים עם חברים, בני משפחה ופרטנרים רומנטיים, יוצרת תחושה של שייכות.
בנוסף, ישנה גם חשיבות לשימוש בתכונות חיוביות וחוזקות. באמצעות זיהוי של התכונות החיוביות של המטופל, ניתן לרתום את היכולות הללו כדי להגדיר מטרות ממשיות ולחוש אושר אמיתי.
למידת הפסיכולוגיה החיובית בתואר לפסיכולוגיה
הפסיכולוגיה החיובית היא לא רק תחום מחקר, היא גם חלק בלתי נפרד מלימודי תואר בפסיכולוגיה. מי ששואף להפוך למטפל, זוכים להזדמנות להכיר לעומק את זרם הטיפול הזה, בו הם יוכלו להיעזר בדרכם המקצועית. אם כן, ישנה חשיבות רבה ללמידת הזרם הזה במהלך לימודי התואר.
במהלך לימודי התואר, הסטודנטים יחשפו למאפייני התחום. הם ילמדו כיצד להרחיב את אופקיהם אל מעבר לזרמים המסורתיים. כך למעשה הסטודנטים יכולים לפתח גישה הוליסטית לטיפול, השואבת השראה ממגוון זרמים. באמצעות רכישת הכלים הללו, יהיה ביכולתם בהמשך הדרך להתאים בצורה הטובה ביותר את אופן הטיפול למטופל ולצרכיו.
במסגרת של טיפול פסיכולוגי קליני יש מקום רב לשילוב של הגישה ומאפייניה. מי שמעוניין להמשיך בנתיב הטיפול, יכול ללמוד כיצד ליישם את היסודות של הפסיכולוגיה החיובית כדי לסייע למטופלים לבנות נחישות, לנהל לחצים בצורה חיובית וליהנות מתחושת אושר מוגברת. כישורים אלה הם חיוניים לשיפור הבריאות הנפשית ולמניעת מתחים.
כמו כן, השימוש בשיטה זו יכול לסייע ביצירה קשרים טיפוליים חזקים יותר. מטפלים אשר משלבים את הגישה בעבודתם יכולים להעניק למטופליהם מעטפת הוליסטית יותר של טיפול. ניתן להשתמש בגישה כדי להגביר את תחושת האושר לא רק בחיים הפרטיים, אלא גם במסגרת מקום העבודה.
בזכות למידה של מחקרים בתחום, יכולים הסטודנטים להתעדכן בתובנות חדשות הבוחנות את התחום. ככלל, במהלך התואר לומדים הסטודנטים כיצד לקרוא מחקרים וכיצד ליישם את המסקנות המוצגות בעבודתם. בסופו של דבר, מטפל אשר ממשיך להעשיר את עצמו לכל אורך הקריירה שלו, יכול להציע למטופליו טיפול טוב יותר.