הוועדה לתשתיות לאומיות קיימה דיון להתנעת התכנון המפורט של פרויקט הרכבת הקלה חיפה – נצרת
בקריית אתא מתוכננות 5 תחנות של הרכבת קלה
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) קיימה ביום חמישי שעבר דיון להתנעת התכנון המפורט של פרויקט הרכבת חיפה-נצרת (תת"ל 56) בהובלת "חוצה ישראל".
מדובר בפרויקט מורכב וראשון מסוגו הכולל מערכת להסעת המונים עירונית ובינעירונית משולבת. במסגרת הפרויקט תוקם רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את הערים המרכזיות במטרופולין צפון, לרבות גוש הקריות וגוש נצרת-נצרת עילית.
התוכנית, שאושרה במהלך שנת 2018, כוללת תוואי באורך 41 קילומטר, מתוכם 29 קילומטר בקו הבינעירוני. לאורך התוואי משולבות 20 תחנות (בהן תשע בינעירוניות ו-11 עירוניות), חניוני חנה וסע, גשרים, מנהרות ומתקנים הנדרשים עבור תפעול המסילה והרק"ל.
בקריית אתא מתוכננות 5 תחנות של הרכבת קלה: תחנת אתא דרום (במתחם המסחרי בסמוך לאיקאה), תחנת בגין, תחנת העצמאות ,תחנה בסמוך לגלעם ותחנה במחלף אלונים.
בקו החדש שיצא מתחנת "מרכזית המפרץ" בחיפה, יעבור דרך קריית אתא ויסתיים בנצרת, יפעלו כ- 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת בשעת השיא היא כ- 10,000 נוסעים לשעה ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ- 100 קמ"ש. הטכנולוגיה שנבחרה לפרויקט מקלה על הנוסעים ומאפשרת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה. מערכת ההפעלה המתוכננת של הרק"ל מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת החשמל אשר יספקו את המתח לפעולתה ויאפשרו למנוע רעש ולשמור על הסביבה.
הפרויקט יכלול את הקמת כביש 781 החדש בעיר קריית אתא, בחתך משולב עם מסילות רכבת קלה בציר המע"ר החדש. כביש 781 צפוי לשדרג את הכניסה הנוספת לעיר, יאפשר נגישות מירבית לתושבי השכונות החדשות שצפויות להיבנות ויפחית משמעותית את עומסי התנועה באזור. העבודות על הכביש כוללות את הרחבת כביש הגישה המזרחי לעיר ממחלף גלעם לתוך העיר והפיכתו לנתיב דו מסלולי והשלמת מסלולי הליכה לאורך הכביש. בימים אלו מבוצעות עבודות מיפוי, מדידה וקידוחי קרקע לאורך התוואי.
ראש העיר יעקב פרץ:" במהלך השנים האחרונות אנו פועלים לקידום תכניות תחבורתיות שישרתו את כל תושבי העיר. מדובר בפרויקט הסעת המונים אשר ינגיש את הנסיעה בתחבורה הציבורית ויפחית עומסי תנועה וזיהום אוויר. "