Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שיקום נזקי שריפה

שיקום נזקי שריפה
קרדיט FREEPIK

אירוע שריפה הוא טראומטי כשלעצמו, כאשר רואים את הבית או בית העסק שרוף, מצריך הרבה כוחות לצורך התחלת השיקום.

קיימת חשיבות רבה לטיפול בנזקי אש ובעיקר פיח, אשר התפשט לתוך ארונות הבגדים, שם נמצא כי החולצות הלבנות הפכו לאפורות. בתוך ארונות המטבח ניתן להבחין בפיח רב בין הצלחות והכלים שהם בהירים. נמצא פגיעה באריחים של חדרי האמבטיה הכולל בין היתר פיגמנטציה לרבות בדלתות ומשקופים.

אלו תוצאות של נזקים הנראים לעין ואסור לנו להתעלם ממקומות שאיננו רואים, כמו תעלות של מערכות מיזוג, תאורה קבועה, מערכת החשמל וכו'.

קיימת חשיבות רבה לבצע שיקום של הדירה או בית העסק באמצעות קבלנים מקצועיים שיש באפשרותם ידע לשקם ולבצע את התיקון בהתאם לנדרש, לנטרול פיח וריח.

במסגרת העבודה שלי נוכחתי לראות ביצוע שיקום וקריאה לעזרה של שמאי פרטי כולל התנהלות מול חברת הביטוח, רק כחודשיים לאחר עבודה בעקבות טיפול שאינו מקצועי, כאשר אחרי חודשיים מיום השריפה עדיין קיים ריח שרוף בבית בשל עבודה לא מקצועית.

כדי לטפל בנזקים קיימת חשיבות לקדם השיקום לאט לאט ולהביא את הדירה למצב שבו הדירה או בית העסק חוזרים למצבם הקודם. בכתבה זו אתן מספר עצות, למי שחווה אירוע שריפה ורוצה להתחיל לשקם את הבית או בית העסק. אך לפני הכל, דעו שזה בסדר להרגיש אבודים ולא לדעת מאיפה להתחיל. שריפה היא אירוע קשה ולכן מומלץ לא לנסות לעשות קיצורי דרך כדי לחזור אחרי שבועיים הביתה, ללא ליווי ועזרה מקצועית של בעלי מקצוע שונים כמו חשמלאי שכן ישנם אירועים בהם יש צורך אף להחליף חיווט חשמל, לאור האש החזקה שאחזה במוקד האירוע , טכנאי מיזוג אוויר וקבלן לעבודות בניה.

1. צרו קשר עם הביטוח

אם ברשותכם פוליסת ביטוח למבנה, קיימת חשיבות רבה ליצור קשר עם חברת הביטוח שלכם, בה אתם מבוטחים מפני שריפות. ישנם מקרים שבהם מבוטחים אינם יודעים כי קיימת ברשותם פוליסת ביטוח במסגרת הלוואת משכנתא שנלקחה מהבנק. יש להמתין לנציג חברת הביטוח על מנת לדעת מה הם מכסים ומאשרים במסגרת הכיסוי הביטוחי. בדרך כלל תקבלו תשלום כספי לתחילת שיקום המקום וקיימת סבירות כי מדובר בתשלום מינימלי איתו תתחילו לקדם השיקום או לחילופין ישלחו המבטחים חברת שיקום שיבצעו התיקון בהתאם למפרט עבודות אותו יכינו ואם תקבלו את המפרט "כתורה מסיני". לפיכך מומלץ מאוד להעביר לאנשי מקצוע מטעמכם היודעים מה מגיע לכם ובכך ידאגו לאינטרס שלכם ולא של חברת הביטוח.

יש לקחת בחשבון כי בדרך כלל על פי תנאי פוליסה, מגיע לכם ליווי של אנשי מקצוע שיעזרו לכם להתמודד עם המקרה הביטוחי המורכב ביותר.

2. נטרול פיח

נסו לפעול בכל דרך כדי לנטרל פיח, ולהביא את המקום למצב שבו תוכלו להתחיל להחזיר את הדירה או בית העסק שלכם כדי להפחית ולנטרל את החלקיקים שעלולים להזיק לאורך זמן, וכך לאפשר לעובדים להתחיל לפעול במקום.

3. קבלני שיקום מקצועיים

אחד הדברים הכי חשובים לאחר אירוע שריפה הוא לקחת קבלני שיקום מקצועיים, שיעזרו בתהליך ההתאוששות. זה משמעותי במיוחד אם יש נזק למערכות כמו מערכת החשמל או מערכות המיזוג. כדי למצוא קבלני שיקום מקצועיים, כדאי לבדוק את המומחיות שלהם ולבחור את החברה המתאימה לצרכים שלכם ולא לפעול עם חברה הפועלת מאינטרס כלכלי לבצע המינימום הנדרש בהתאם לדרישת חברת הביטוח שלכם.

4. פעולות להפחתת הנזקים

בכדי להפחית את הנזקים ולעזור לקבלני השיקום במקום לפעול ביעילות, נדרש להוציא את הריהוט  ולפנות את שטח העבודה. מומלץ לזרוק תכולה, כגון : מזרונים, כריות ולבצע כביסה לפריטים שלא נפגעו באופן מוחלט וניתן לשקם אותם. בנוסף, יש לדאוג לניקוי יסודי כדי למנוע נזקים נוספים ופגיעה בבריאות.

5. תוכנית שיקום וסידור העבודה

כדאי להכין תוכנית שיקום עבור הדירה או בית העסק שנשרף יש לזמן קבלן מקצועי שיוציא מפרט עבודות ראשוני לתחילת פירוק וניטרול האיזור שנשרף. אחרי פינוי ראשוני של הניקוי, יש לזמן את הקבלן לבחינה מחודשת האם ישנם נזקים שלא נראו לעין בבדיקה הראשונה. התוכנית עשויה לכלול מספר שלבים ומטרות להחזרת הבית למצבו הקודם, טיפול בנזקים ושיפוץ המקום. כדאי גם לעשות סידור עבודה מדוייק כך שהפעולות יבוצעו בצורה יעילה, בכדי לעזור לכם להתאים את הכלים והציוד המתאימים למקום הארוע, כדאי לשוחח עם הקבלן המקצועי, לקבל הצעות לפעולות שיקום נוספות ולקבוע את הסדר המתאים למצב האישי שלכם.

6. גורם הנזק לשריפה

מומלץ ביותר לא לפנות את זירת האירוע לפני בדיקה מה גרם לשריפה וזאת בכדי לדעת אם קיימת אפשרות להגיש תביעה כנגד גורם הנזק כגון : מוצר חשמלי שנשרף וקיימת אפשרות אולי להגיש תביעה כנגד החברה היצרנית או יבואנית. קבלן חשמל שביצע תיקון בלוח חשמל ועבודתו גרמה לקצר ועוד.

על פי הניסיון שלי, דירות רבות מבוטחות באמצעות משכנתא ללא כיסוי לנזקי תכולה , והתפשטות אש גורמת לנזק כלכלי למשפחה. אך אם השריפה ארעה בשל תקלה חשמלית של המוצר, יש צורך לזמן מייד מהנדס חשמל להכנת חוות דעת מקצועית לפני ניקוי זירת הארוע.

  1. שמירה על בריאות ובטיחות

כדי לשמור על בריאותכם ובטיחותכם במהלך תהליך השיקום, כדאי להביא אנשי מקצוע אשר משתמשים בכלים וחומרים בריאים. זה כולל ניקיון המקום ובדיקת האזור לקביעת הרמות הכימיות והאיכות של האזור.

8. ניקוי ריחות

אחד הדברים שיש להימנע מהם לאחר אירוע שריפה, הוא הישארות הריח של העשן והאש. הריח עלול להזכיר את האירוע ואפילו להשפיע על הבריאות הנפשית. כדאי לחשוב על איוורור הריחות כדי להקל על התהליך של החזרת המקום למצבו הקודם. אפשר לשקול שימוש בתרסיסי ריח שיהפכו את האווירה לנעימה יותר.

לסיכום, זכרו שאירוע של שריפה הוא טראומטי ויכול להשפיע גם על הבריאות הנפשית. לכן חשוב לבקש עזרה כשצריך מבעלי מקצוע בתחום.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
עורך דין לענייני משפחה- הרבה מעבר לגירושין
אצל רבים עורך דין לענייני משפחה מוכר בתור עורך הדין...
אולם לחינה במרכז
רוצים לעשות חינה ולהזמין את כל המשפחה? ברור לכם שאתם...
בחירה נכונה של יועץ משכנתאות- צעד חשוב לעתידכם הכלכלי
משכנתא היא הלוואה ארוכת טווח שהסכום שלה הוא גבוה ביותר...
כל מה שצריך לדעת לפני שעושים קעקוע ראשון
קעקועים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. למעשה, כולנו...
טיפים שימושיים של עורך דין מומחה לנושא נהיגה בשכרות
יין ישמח לבב אנוש וכך גם בירה, וויסקי, וודקה ושאר...
בלי פאניקה, הנזילה בשליטה!
כל מה שקורה מעבר למה שרואות עינינו יש לו פוטנציאל...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...