חובת יידוע הלקוח הינה חובה ברורה המעוגנת בחוק. חברות הסלולר מחויבות לעדכן את לקוחותיהם בכל שינוי הנוגע לתנאי ומאפייני ההתקשרות בין הצדדים. העובדה כי לעיתים רבות מתקיים מצב בו לקוחות חברות סלולר מגלים לפתע כי אותם הסכמי התקשרות שכרתו עם חברת הסלולר אינם מתקיימים עוד וכי אלו הוחלפו ללא ידיעתם בתנאי התקשרות אחרים. בדומה לכך, עדכון הלקוח לגבי חריגה שביצע ביחס לתוכנית עליה סיכם עם חברת הסלולר בה הוא מנוי, הינה מחויבת על פי דין אליה מתווספת חובת הדאגה לאינטרס הלקוח ולנהוג בתום הלב ביחס ללקוח ולעסקה שנכרתה עימו.
חברות הסלולר אשר לעיתים אינן מעדכנות את לקוחותיהן בדבר שינויים המתבצעים בהסכמי ההתקשרות, חוטאות לחובותיהן על פי דין ועל פי ההסכם בין הצדדים.
מקרים רבים אשר הגיעו למשרדנו למטרת הגשת תביעות סלולר סבבו סביב שינויים שביצעו נציגי חברות סלולר ללא עדכונם של הלקוחות ומובן כי ללא הסכמתם, שנויים אשר עלותם עלולה להעלות משמעותית את התשלום הנגבה מאותם המנויים.
מובן כי לקוחות גדולים כקטנים, אינם בהכרח מבינים את המפורט בחשבוניות ולא תמיד עוקבים באופן רציף אחרי הגבייה המתבצעת מחשבונם עבור ההתקשרות הסלולרית.
חשוב להבהיר כי העובדה שלקוח אינו מודע לחיוב מופרז המתבצע מחשבונו ואינו רואה זאת בחשבונית אינה נותנת גושפנקא לחברת הסלולר לגבות סכומים המנוגדים לדין ולהסכם בין הצדדים. חברות גדולות אשר להן מנויים רבים כמו גם ציוד סלולרי רב, עלולות לספוג נזקים חמורים בטרם יגלו את הגבייה הבלתי מוצדקת אותה מבצעת חברת הסלולר.
חברות סלולר אשר מהוות את הצד החזק להסכם ההתקשרות ובאמתחתן מאגרי מידע הכוללים פרטים אישיים ואמצעי תשלום של המנויים, נדרשות לנקוט משנה זהירות במטרה שלא לבצע גבייה בלתי חוקית ובלתי מותרת באמצעות אותו מידע המצוי אצלן. הפרות אלו גם הן מהוות בסיס לתביעות סלולר.
לעיתים אומנם מתבצע עדכון ללקוח אולם אותו עדכון הינו מעורפל ביותר, אינו מפרט את מאפייני השינוי וחמור מכך, נציגי חברות הסלולר אינם שולחים כל תיעוד בכתב לסיכומים אשר בבסיס אותו שינוי. כל אילו מהווים גם הם בסיס טענה בתביעות סלולר.
חוסר עדכון ויידוע המנוי בדבר שינויים בהסכם ההתקשרות, לעיתים עלול להשפיע על כדאיות עסקה ועל האוטונומיה של הלקוח לבחור את חברת הסלולר המתאימה עבורו. דהיינו, שינוי של מאפייני הסכם ההתקשרות אשר מוביל לכדי גביית יתר בלתי חוקית מחשבון הלקוח, משנה את תפיסת העסקה של הלקוח משמע, ככל והיה יודע כי אלו הם תנאי העסקה, לא בהכרח היה כורת את אותה העסקה עם חברת הסלולר אלא עם חברה אחרת.
התנהלות זו של חברות הסלולר גורמת לנזקים רבים וחמורים ללקוחות. תביעות סלולר המוגשות בעניינים אלו מבטאות את התנהלותן החמורה של חברות הסלולר בכל הנוגע לביצוע שינויים בהסכם ההתקשרות, ללא יידוע וללא הסכמת הלקוח וללא עמידה בתנאי החוק.
המאמר נכתב ע״י עו״ד נבו למפל – עו״ד מומחה לדיני סלולר ואפליקציות 03-5377676