מיליוני ילדים בעולם מתמודדים עם קשיי למידה. החדשות הטובות הן שיותר מ-90% מהילדים המתקשים בקריאה, מצליחים להתגבר על קשיים אלה כשמספקים להם תמיכה מתאימה בגיל צעיר.
ילדים עם לקויות למידה עשויים להתמודד עם זלזול ומשובים שליליים בבית הספר הגורמים להם לפתח גישה שלילית לעולם החיצון. וזה רע מאוד! כול ילד זכאי לקבל הזדמנות שווה לחינוך. וגם לילדים עם לקויות למידה יש זכות לקבל חינוך ראוי שיעזור להם לצמוח ולהתפתח.
אם אתם מחפשים קריירה שתאפשר לכם להשפיע על הדור הצעיר ולחולל שינוי, נראה כי לימודי חינוך עם התמחות בלקויות למידה, היא הבחירה הנכונה עבורכם.
איך ניתן לזהות קשיי למידה מוקדם יותר?
המפתח לזיהוי מוקדם של קשיי למידה נעוץ בכך שהורים ומורים יהיו מודעים למצבם של הילדים ויפעלו מיד כשמתעורר חשד לבעיה. קשיי קריאה מתרחשים על רצף, כלומר יש מגוון רחב של ילדים החווים קשיי קריאה. יש כאלה המאובחנים עם לקות הקשורה לקריאה, אבל יש רבים אחרים שאינם מאובחנים ועדיין זקוקים לסיוע בקריאה.
כאשר ילד מתקשה בקריאה, בין אם אובחן רשמית או לא, המפתח הוא:
- לקבוע את אופי הקושי ומקורו.
- לספק הדרכה ממוקדת לסיוע בקשיים ולהגברת רמת המיומנויות.
- להתחשב בחולשות התלמיד ולבסס את ההוראה על החוזקות שלו.
באיזה גיל אפשר להתחיל לחשוד בבעיה?
תלמיד בגן צריך להיבדק אם למשל הוא מתקשה יותר מילדים אחרים בהגיית מילים או בלימוד מספרים, אותיות, ימי השבוע, צבעים או צורות.
חשוב להבין את אבני הדרך ההתפתחותיים של הילדים. אם נראה שהילד מתקשה בעקביות עם אבני הדרך המייצגות את שלבי ההתפתחות השונים, יתכן שהוא מתמודד עם קושי בקריאה או עם לקויות למידה.
נכון שכל אחד לומד אחרת ובקצב שונה, ולא כולם מתפתחים באותו אופן או באותו קצב, אבל רוב הילדים מתפתחים בקצב קבוע כך שעד סוף כיתה ג׳ רובם מסוגלים לקרוא טקסט מתאים בצורה שוטפת ולהבין אותו. חשוב לתפוס את קשיי הקריאה כבר בגיל צעיר, כי אז ניתן לטפל בהם בצורה הטובה ביותר.
האם יש תלמידים הנוטים יותר לקשיי קריאה?
חלק מהילדים נוטים לפתח קשיי קריאה יותר מאחרים. למשל, כאשר:
- גם ההורים התמודדו עם קשיי קריאה.
- אם אובחנו עם לקות שפה ספציפית או עם לקות שמיעה,
- אם הם צברו פחות ידע ומיומנויות אורייניות במהלך שנות הגן.
ידע על נטיות אלה יאפשר לעקוב אחרי הילד ולהתמודד עם הקושי מוקדם ככול האפשר.
מה תפקידה של ההוראה והדרכה בכול הנוגע לקשיי קריאה?
כדי שילדים ילמדו לקרוא, הם זקוקים להדרכה טובה. זו אינה משימה פשוטה. מומחים לקריאה ולשפה השוו את הוראת הקריאה למדע טילים…
עם מרכיבי קריאה כה רבים ושנים, קשה לעתים לאבחן את הקושי של הילד ולמצוא במדויק את טכניקת ההוראה הנכונה עבורו. כדי להצליח, המורים צריכים להיות מצוידים בהבנה מעמיקה של התיאוריה והפרקטיקה המתייחסות לקריאה.
מה ההבדל בין ׳׳קשיי׳ קריאה ל׳לקות׳ קריאה?
תלמידים המתקשים בקריאה, לא בגלל מוגבלות מאובחנת כלשהי, זקוקים לדרכי הוראה מיוחדות יותר מזו שסופקה להם. תלמידים אלה תלויים בסביבה תומכת שתספק להם את העזרה הדרושה להם לרכישת מיומנות הקריאה. לעומת זאת, תלמידים עם לקות למידה המתקשים בקריאה, הם ילדים שאובחנו עם לקות זו וזקוקים לתוכנית לימודים פרטנית כדי שיוכלו ללמוד לקרוא.
כללית, אנשים עם לקויות למידה מתקשים ללמוד מיומנויות או תחומים אקדמיים שונים לרוב בשל חיווט שונה במוחם, בלי קשר לאינטליגנציה שלהם.