Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סייפ זון – איך אפשר לשמור על הפרטיות שלנו ברשת?

סייפ זון – איך אפשר לשמור על הפרטיות שלנו ברשת?
קרדיט תמונה: shutterstock

השימוש באינטרנט הולך וגובר, ויחד עם הנוחות המוגברת מגיעים גם סיכונים מוגברים. מה ניתן לעשות כדי לשמור על הפרטיות ברשת ומה הם בכלל הסיכונים האפשריים?

אור גרין

בשנים האחרונות מדברים הרבה על פרטיות ברשת, אבל מה זה אומר? ולמה כל כך חשוב לשמור על הפרטיות? פרטיות ברשת היא חלק מנושא גדול יותר שנקרא אבטחת מידע. אבטחת מידע כוללת בנוסף לשמירה על הפרטיות גם נושאים אחרים כגון שמירה על המחשב שלנו מפני וירוסים, הגנה על שרתים מפני התקפות שמייצרות עומס על השרתים ומשביתות אותם ועוד. הפעם נתרכז בנושא הפרטיות. בואו ונניח שכולנו נמצאים ברחבה אחת גדולה. יש שיחות שלא תרצו שסתם אנשים אקראיים ישמעו. לפעמים מדובר במידע עסקי רגיש, או אולי מידע אישי אחר. אז מה תעשו באותה רחבה גדולה אם אתם רוצים לנהל שיחה רק עם אנשים מסוימים ולא אחרים? ברור שלא תצעקו את השיחה מקצה לקצה של הרחבה כשכולם יכולים להאזין בדרך. ברשת הדברים הם טיפה יותר מורכבים, אך העיקרון דומה. יש המון אמצעים שיכולים להגן עליכם ממצב זה – לדוגמה שימוש בפייבר, ימנע האזנות מכוונות בדרך של המידע ממכם ועד למי שבאמת התכוונתם שהמידע יגיע אליו.

מידע פרטי, פיננסי, ועסקי

אם יש ברשותכם מידע עסקי הוא לרוב סודי. שמעתם על ליד חם? לא תרצו שגם המתחרים שלכם ישמעו על הליד דרכיכם, חושבים להתחיל לשווק מוצר מסוים? לא תרצו שהמתחרים יגלו ויקדימו אתכם לשוק. לא רק מידע עסקי הוא סודי, גם מידע בטחוני ופיננסי הם נושאים שרצוי לשמור עליהם מפני אוזניים זרות שיכולות לעשות שימוש לרעה במידע.

גניבת זהות, לדוגמה, מאפשרת לאדם אחר להתחזות אליכם, למנוע מכם גישה לשירותים ואתרים שאתם רגילים אליהם כגון דוא"ל או פייסבוק, לקנות דברים בשמכם ואפילו לשלם בכרטיס האשראי שלכם. חשוב מאוד לשמור על המידע הפיננסי והעסקי שלכם פרטי כאשר אתם עובדים עם רשת האינטרנט.

מי כבר יכול לאסוף מידע ברשת?

ישנם גורמים שונים שעלולים לעשות שימוש לא בריא במידע שמגיע לידיהם מהרשת. ישנם אנשים שזהו עיסוקם – האקרים שמתמחים בשיטות שונות של פריצה למידע שאליו לא אמורה להיות להם גישה. אחרים, הם אנשים מזדמנים – כאלו שמזהים שעת כושר לקבל מידע שלא אמור להגיע אליהם. בכל מקרה נרצה לשמור את המידע פרטי, אך חשוב להיות מודעים לשני המקרים כדי להבין מתי כדאי להיזהר, ואיך.

האקרים יודעים לשים, לדוגמה, מעקבים על התשתית שמעבירה את המידע בין נקודות שונות ברשת. בתשתית כבלי נחושת הפולטים קרינה מגנטית העניין היה פשוט יחסית. כאשר מדובר בסיבים אופטיים שאינם פולטים קרינה כזו – קשה מאוד להקשיב למידע שפשוט עובר "על הקו".

איך מגינים על הפרטיות? – סיסמאות

לשם הפשטות נתחיל דווקא מאותם מזדמנים – אדם שראה את הסיסמה שאיתה נכנסתם לאתר מסוים, או מתיישב בשולחן בבית הקפה לידכם כאשר הלפטופ שלכם פתוח. כדי להגן על הפרטיות מפני אנשים כאלו, שמירה שגם תעזור להגן עליכם כאשר מדובר במקצוענים – הקפידו לבחור סיסמאות שונות לאתרים שונים, להחליף את הסיסמאות מדי תקופה, לדאוג לכך שהסיסמאות לא יהיו קלות לניחוש כמו ימי הולדת, שמות הילדים, מספרים רצופים, אותיות זהות וכדומה. 

שנית, הקפידו לצאת מתוכנות בהן אתם גולשים. סיימתם לקרוא את הדוא"ל? התרגלו לסגור את תוכנת הדואל – ואם אתם עובדים במקומות ציבוריים – בחרו באופציה "לא" כשהמחשב שואל אותכם אם לשמור עבורכם את הסיסמה. 

לפעמים נורא מפתה למסור פרטים אישיים ברשתות החברתיות. אבל יש לא מעט אנשים שקוראים את ההודעות הללו, וכיום לרוב החשבונות ברשתות החברתיות יש עוקבים שלא את כולם אתם מכירים אישית או סומכים עליהם. אפילו מידע שנראה תמים כמו פרסום תמונות מטיול בחו"ל, יכול לאותת לאנשים שקוראים שהבית שלכם כרגע לא מאויש וזמין לפורצים.

אם זה נראה טוב מדי, יש סיכוי שזה "טוב" מדי

לפני מסירת פרטים, במיוחד פרטים פיננסיים, הקפידו לבדוק שהאתר לו אתם מוסרים את הפרטים הוא אתר מאובטח, שאתם מכירים וסומכים עליו. יש לא מעט "עוקצים" בשוק שמנסים לדלות את פרטי האשראי שלכם באמצעים שונים. קיבלתם הודעה שאתם פשוט חייבים להכנס לאתר מסוים ולמסור את הפרטים האישיים שלכם (שם משתמש, סיסמה ואולי גם פרטים פיננסיים) – בדקו שהכתובת מוכרת לכם, שאין שום שינוי בדרך בה היא נכתבה, ואתם מצפים לקבל את ההודעה הזו. אם יש חשד כלשהו – אל תשאירו פרטים. בררו קודם לכן. המנעו מלשלוח מידע רגיש באמצעות מייל לא מוצפן, ואם קיבלתם הזמנה להשתתף במבצע שבו אם רק תשאירו את כרטיס האשראי שלכם תכנסו להגרלה כלשהי או תקבלו מוצר בחינם – תזכרו תמיד שאין מתנות חינם.

לא כל מי שאוסף מידע בא להרע לכם, אבל הכל במידה

אחת השיטות המקובלות בעולם השיווק של היום היא איסוף מידע על גולשים. לעתים קרובות המידע הזה אנונימי וכולל פרטים כלליים – כמו עיר המגורים, גיל, מין או האתרים בהם גלשתם. לעתים, מי שעושה שימוש במידע זה הוא האתר עצמו והוא חייב לשמור מידע על מנת לפעול. לפעמים, המידע הזה גם עובר לצד שלישי שמטרתו להביא לכם פרסום ממוקד יותר, שיותר עונה על נקודות העניין שלכם.

כשאתם גולשים לאתר הוא אמור להציג בפניכם את המידע שהוא שומר עליכם, ולאפשר לכם להחליט מה מותר ומה אסור לו לשמור. אם האתר אינו מציג את האפשרות כלל – חפשו אתר אחר שנותן מידע דומה שכן מציע לכם את האפשרות לסרב, ואם התבקשתם לאשר זכרו לקרוא את מדיניות הפרטיות של האתר ולהחליט מה כן ומה לא מותר להעביר הלאה.

כאן, הפגיעה הישירה הממשית היא אפשרות האטת המחשב. הקפידו על שימוש בתוכנות מעודכנות, תוכנות אנטי וירוס ואנטי ספאם. אם הפרטיות חשובה עבורכם מאוד – הקפידו על גלישה דרך דפדפן אנונימי.

 

שמירה על הפרטיות ברשת היא חשובה, גם ברמה האישית, העסקית והפיננסית. הקפדה על כמה כללים פשוטים יכולה להוריד מאד את הסיכוי להיפגע מעוקץ או חדירה אקראית לפרטיות, מבלי לשלם על כך מחירים גבוהים.

 

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
כל מה שצריך לדעת לפני שעושים קעקוע ראשון
קעקועים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. למעשה, כולנו...
טיפים שימושיים של עורך דין מומחה לנושא נהיגה בשכרות
יין ישמח לבב אנוש וכך גם בירה, וויסקי, וודקה ושאר...
בלי פאניקה, הנזילה בשליטה!
כל מה שקורה מעבר למה שרואות עינינו יש לו פוטנציאל...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...