Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ניצול הטבות מס בפנסיה לקראת סוף שנה: מדריך ששווה כסף

ניצול הטבות מס בפנסיה לקראת סוף שנה:  מדריך ששווה כסף
מצ"ב תמונות לשימוש. קרדיט: Shutterstock.

סוף השנה האזרחית מתקרב, ולפני החגיגות, כדאי לבדוק אם כל ההפקדות לפנסיה בוצעו כהלכה על מנת לזכות בהטבות המס המלוות אותן. כך תרוויחו מהחיסכון שלכם. 

סוף השנה האזרחית מסמן עבור רבים את הזמן הזה שבו כדאי להתמקד בחסכונות הפנסיוניים שלנו. למה? כי ישנן הטבות מס ותקרות הפקדה שמגיעות לתאריך הסיום שלהן עם סוף השנה הקלנדרית. ביצוע כמה פעולות לקראת סוף השנה יכול לסייע במיקסום הזכויות והטבות המס במכשירי החיסכון השונים.

על אף שברוב המקרים הפעולות היזומות הללו רלוונטיות בעיקר לעצמאים – שכן הם מנהלים את ההפרשות שלהם לחסכונות פנסיוניים בעצמם – גם לשכירים יש מה לבדוק לקראת סוף השנה ולא כדאי להשאיר הכול באחריותו של המעסיק. ובכל מקרה, לסיים שנה עם ידע מוצק על מצב החסכונות, זו התחלה מצוינת לשנה החדשה. 

הטבות מס לשכירים ועצמאים בפנסיה וגמל

כולנו חייבים להפקיד לפנסיה – גם עצמאים. החוק מחייב את מי שהינו עצמאי, בעל הכנסה מעסק או משלח יד, להפקיד 4.45% מהכנסתו החייבת לפנסיה, בהנחה שהוא מכניס עד מחצית מהשכר הממוצע במשק (63,306 שקלים במונחים שנתיים ב-2022). מעל לסכום זה, העצמאי חייב להפקיד 12.55% על יתרת הכנסתו החייבת ועד לתקרת הכנסה בגובה השכר הממוצע במשק (126,612 שקלים). על הכנסה מעבר לתקרה אין חובת הפקדה, אולם ניתן להפקיד על מנת למקסם את הטבות המס. 

המדינה מעניקה לעצמאים עבור ההפקדות לחיסכון הפנסיוני שתי הטבות מס ייחודיות. הראשונה היא הטבה מסוג  "ניכוי מס" המוכרת גם בשם הוצאה מוכרת והטבה שניה מסוג "זיכוי במס" המקטינה את סכום המס לתשלום בשיעור של 35% מההפקדה לסעיף זה. עצמאי יכול להפקיד עד 16.5% מהכנסתו השנתית החייבת ועד לתקרת הכנסה שנתית של 213,600 שקלים (בשנת 2022). עבור 11% (מתוך 16.5% הפקדות) הוא יהנה מהטבת הניכוי ועבור 5.5% יהנה מהטבת הזיכוי. על מנת לנצל את מלוא ההטבות, יש לבצע את ההפקדות לפני ששנת המס מסתיימת, קרי לפני ה-31 בדצמבר.  

ומה בנוגע לשכירים? חוק פנסיה חובה קובע כי ההפרשה המינימלית של שכירים לפנסיה מורכבת מ-6% מהשכר על חשבון העובד, 6.5% על חשבון המעסיק לרכיב תגמולים ו-6% מהמעסיק לרכיב פיצויים. העובד יכול לבקש להגדיל את הפרשתו לעד 7%. בהפקדה לקופת גמל, ביטוח מנהלים או לקרן פנסיה כללית לא קיימת תקרת סכום הפקדה, אולם עבור מי שיבחר להפקיד בקרן פנסיה מקיפה קיימת תקרת ההפקדה חודשית ( 20.5% מפעמיים תקרת השכר הממוצע במשק – 4,326 ש"ח לחודש בשנת 2022).

מצ"ב תמונות לשימוש. קרדיט: Shutterstock.



גם עבור שכירים המדינה מעניקה הטבות מס הכנסה בהפקדה לפנסיה עד לתקרת ההפקדה שנקבעה בחוק. על חלק העובד עד 7% מתקרת שכר של 8,900 (לשנת 2022) הוא יהנה מזיכוי במס בשיעור של 35% ועל חלק המעסיק עד לתקרה של 7.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק, לא ישלם העובד מס (לא תהיה לו זקיפת הכנסה בתלוש השכר).

לא צריך לעשות כלום כדי לקבל הטבה זו, היא נעשית אוטומטית במסגרת חישוב המשכורת וניתן לראות אותה בטופס 106 שמקבלים פעם בשנה. 

עם זאת עובדים שכירים רשאים להפריש גם עצמאית לפנסיה על חלק השכר שאינו מבוטח (כל התשלומים הנלווים שאינם נכללים בשכר הבסיס, כמו שעות נוספות ובונוסים) ולקבל על כך הטבת מס. למימוש ההטבה יש להגיש דו"ח שנתי של פירוט ההפקדות למס הכנסה או שהמעסיק יכול להכניס את ההטבה לתלוש השכר כשרות לעובד.

יש לציין כי לשירות העצמאים קיימים באתרי הגופים המנהלים, מחשבונים שנועדו לחשב את הטבות המס וההפקדות. מחשבון דומה קיים גם באתר רשות המיסים. הכלים הללו משמשים התחלה מצוינת להבנת מצב ההפקדות וההטבות הקיימות. עם זאת, מומלץ מאד לפנות לאיש מקצוע (יועץ מס, רו"ח או בעל רישיון פנסיוני) לבדיקת הנושאים הללו. שכירים יכולים לפנות לחשבות השכר במקום העבודה, ולבקש לבדוק אפשרות להפקדה עבור השכר הלא מבוטח.

סוף שנה גם במוצרי חיסכון משלימים

עבור עצמאים ושכירים קרן השתלמות היא ערוץ חיסכון מצוין שכן הוא נזיל ופטור ממס לאחר 6 שנות חיסכון. עבור שכירים מדובר בהטבה הניתנת על ידי המעסיק ורצוי מאד לדרוש אותה במידה ואינה ניתנת. עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות בכל שלב ויוכלו להפקיד אליה 18,960 שקלים שיהיו פטורים ממס על הרווחים כאשר הכספים יהיו נזילים למשיכה (אחרי 6 שנים). לקראת סוף שנה, כדאי לבדוק שהגעתם לתקרה המוטבת. הפקדות לקרן השתלמות עד לשיעור של 4.5% מההכנסה השנתית החייבת עד לתקרת הכנסה של 270,000 שקלים, יוכרו כהוצאה מוכרת לצורכי מס ובכך יפחיתו את נטל המס. 

עוד מכשיר חיסכון שרצוי לבדוק לפני סוף השנה, עבור שכירים ועצמאיים כאחד – היא קופת גמל להשקעה. קופ"ג להשקעה היא תכנית שבה מפקידים כספים באופן חופשי (החל מ-100 שקלים בחודש) והכספים מושקעים בשוק ההון לצורך הנבת תשואה. עם זאת, קיימת תקרת הפקדה שנתית של עד 72,616 שקלים, נכון ל-2022.  בקופת הגמל להשקעה אמנם אין הטבת מס עבור ההפקדה כמו בקופת הגמל הפנסיונית (כלומר אין ניכוי וזיכוי במס), אך לקראת סוף השנה רצוי לבדוק אם ביכולתכם להפקיד עד התקרה המותרת. זאת כדי למקסם את החיסכון הנצבר במכשיר המניב, במקום שהכסף ישכב בעובר ושב. את הכסף באפיק הזה ניתן למשוך בפטור מלא ממס בצורת קצבה, החל מגיל 60. 

אם אין לכם קופת גמל להשקעה – ניתן לפתוח אחת בקלות באופן דיגיטלי באתרי החברות המנהלות או לפנות לסוכן הביטוח לסיוע.

לא לחכות לסוף השנה

סוף השנה, אם כן, היא תקופה חשובה לניצול כלל הטבות המס והגעה לתקרות ההפקדה המותרות. עם זאת, חשוב להכיר את החסכונות שלנו והאופציות העומדות בפנינו בכל ימות השנה. אם נוודא שאנחנו מפרישים כראוי לאורך כל השנה, נגיע לתקופה של נובמבר-דצמבר הרבה יותר רגועים. 

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
בחירה נכונה של יועץ משכנתאות- צעד חשוב לעתידכם הכלכלי
משכנתא היא הלוואה ארוכת טווח שהסכום שלה הוא גבוה ביותר...
כל מה שצריך לדעת לפני שעושים קעקוע ראשון
קעקועים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. למעשה, כולנו...
טיפים שימושיים של עורך דין מומחה לנושא נהיגה בשכרות
יין ישמח לבב אנוש וכך גם בירה, וויסקי, וודקה ושאר...
בלי פאניקה, הנזילה בשליטה!
כל מה שקורה מעבר למה שרואות עינינו יש לו פוטנציאל...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...