אחוז ההמרה באתר מתייחס לכמות הגולשים שמבצעים באתר פעולה שהוגדרה מראש. כלומר, המרה יכולה להיות הרשמה לניוזלטר, שליחת הודעה לבעל האתר, לחיצה על כפתור כלשהו בדף וכו'. ישנם כלים שבעזרתם ניתן למדוד כל פעולה כזה ולראות כמה גולשים ביצעו אותה בפרק זמן מסוים. כלים אלו כוללים את Google Analytics, לדוגמה.
למה חשוב לתכנן מראש
כאשר פונים לחברה של בניית אתרים, נושא אחוז ההמרה באתר צריך להיות על השולחן כבר משלב התכנון. יש לכך כמה סיבות. ראשית, מבחינה טכנולוגית – כל המרה שמגדירים באתר צריכה טריגר בקוד התכנות של האתר שיוכל לזהות את הפעולה.
על מנת לזהות למשל לחיצה על כפתור מסוים באתר, יש להגדיר זאת בקוד. כמובן שניתן להוסיף ולקדד את מדידת ההמרה גם בהמשך, אך ככל שעושים זאת מראש – ניתן למדוד את יחס ההמרה כבר מיומו הראשון של האתר החדש.
נקודה נוספת היא שעיצוב האתר וממשק המשתמש שלו צריכים להיות מושפעים ממטרות ההמרה של האתר. אם, למשל, המרה נחשבת כמילוי פרטי טופס "צור קשר" – יש צורך לעצב את האתר את הטופס עצמו בהתאם. זאת מפני שתכנון האתר צריך "לכוון" את הגולש, גם אם לא במודע, לבצע את המטרה שהוגדרה כהמרה.
אם ההמרה היא הרשמה לניוזלטר – כדאי ליצור חלון קופץ שיופיע לאחר שהייה של כמה דקות של הגולש באתר, ויציע לו הרשמה של האימייל שלו. אלו פרקטיקות נפוצות של הגדלת אחוז המרה באתר שכל חברת בניית אתרים וכל חברת UI מקצועיות צריכות להכיר.
מה החשיבות של מדידת אחוז ההמרה
הדרך היחידה לדעת אם האתר מתפקד כמו שצריך ועומד ביעדים שלו, היא מדידה של אחוז ההמרה באתר. באתר אחד יכולות להיות מוגדרות כמה המרות שונות. אך חשוב מאוד שכל המרה תימדד בצורה מסודרת בנפרד. זאת מכיוון שלאתר יש מטרה שיווקית ועסקית. האתר משמש כמכשיר שיווקי לכל דבר, ויש להתייחס אליו כך.
אנשים שבונים אתר לבד או בעזרת חברה בלתי מקצועית, יכולים לפספס עניין זה בגדול. גם אם נכון שטפסי הצור קשר מגיעים למייל של בעל האתר – אם הוא לא יידע כמה מילאו את הטופס מתוך כלל הגולשים באתר – הוא לא יוכל להסיק מסקנות ולהפיק לקחים.
חלק חשוב מהמדידה של יחס ההמרה באתר הוא ניתוח הנתונים וביצוע שיפורים ותיקונים באתר. רק אם המדידה תתחיל מהיום הראשון שהאתר באוויר – תהיה אפשרות לבצע מדידה מסודרת ולהפיק לקחים כמה שיותר מהר. מדובר בהחלטות שיש להן ערך כלכלי ועסקי, ולכן חשוב לתכנן ולעשות זאת כבר כשבונים את האתר.
לסיכום
אתר אינטרנט הוא מכשיר כלכלי ושיווקי מובהק. ניתן להתייחס אליו כאל קמפיין פרסומי לכל דבר ועניין. לכן, יש צורך בהגדרת מטרות ויעדים ברורים – ובמדידה מדויקת וניתוח של הנתונים האלו.
חברות מקצועיות לבניית אתרים ולחוויית משתמש יכולות לתרום גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה רעיונית לבעל האתר כדי להחליט מהם היעדים שהוא ירצה למדוד ולשפר בהמשך. מבחינה טכנולוגית, חשוב להכין את הקרקע בבניית האתר מבחינת הקוד ושיתוף המידע עם כלים כמו Google Analytics (שהוא כלי חינמי).
בעזרת הגדרת מטרות בשלב בניית האתר והתחלת מדידת אחוז ההמרה כבר ביום הראשון של האתר – ניתן לבצע למידה ולשפר באופן משמעותי את ביצועי האתר, עם הזמן ועם התקדמות צבירת הנתונים של אחוז ההמרה בכל הפרמטרים הנמדדים.