Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בין אמבטיות חלב לשומן מן החי: ההיסטוריה של טיפולי פנים

בין אמבטיות חלב לשומן מן החי: ההיסטוריה של טיפולי פנים
קרדיט: Shutterstock

כשאנו מתמרחים היום בקרמים, אנחנו כנראה לא חושבים על איך היה נראה טיפוח עור הפנים לפני כמה מאות שנים. צאו איתנו לטיול מרתק בהיסטוריה של טיפוח הפנים ותגלו אולי כמה טיפים אותם ניתן ליישם גם היום

הטיפול בעור הפנים הוא עניין אליו ניתן לגשת בדרכים שונות ומגוונות. כיום ניתן למצוא שוק רחב מאוד של אפשרויות, החל מסוגים רבים של קרמים ומשחות פנים המותאמים לסוג העור הספציפי ולזמן השימוש ביממה, טיפולי יופי המטפלים בפיגמנטציה, טיפול אנטי אייג'ינג ומיצוק העור ואף תהליכים של הזרקות או ניתוחים פלסטיים במקרים מסוימים. עם כל הקדמה הטכנולוגית שקרתה בעשורים האחרונים, ניתן בקלות להתבלבל ולחשוב ששיקום וטיפוח של עור הפנים הם המצאה עכשווית, אך האמת היא שאם נדפדף מעט בעמודי ההיסטוריה, נגלה כי טיפוח העור היה גם נחלתן של הגבירות בשנים עברו וחוזר כל הדרך אחורה אל קליאופטרה במצרים העתיקה.

סודות היופי של המלכה המצרית

יופייה של קלאופטרה הלך לפניה, ובכל פעם שהיא מוזכרת בסיפור מיתי כזה או אחר מצוינים לא רק הכריזמה המלכותית שלה אלא גם יופייה ועורה הקורן. מהסיפורים אפשר לדלות כמה 'מרקחות' בהן השתמשה כדי לטפח את עור פניה וכיאה לתקופה העתיקה בה חיה, הן כולן טבעיות לחלוטין. המפורסמת ביותר היא כמובן אמבטיית החלב והדבש בה נהגה לרחוץ על מנת לרכך ולעורר את העור ,אך מאוחר יותר התגלתה גם האפשרות כי הייתה משתמשת בתערובת של דבש ושמנת כמסכת פנים. לניקוי הייתה משתמשת בחליטה של שיבולת שועל הידועה באיכויות הלחות וההזנה שלה ובתערובת של שמן ומלח ים כתכשיר לחות ופילינג. למלכה המצרית היו גם כמה טריקים שהתגלו להיות מוצלחים כל כך עד שנשארו בשימוש גם בתכשירים מודרניים כמו השימוש בחומץ תפוחים ושמן שקדים.

עור לבן ואירופאי

באירופה של ימי הביניים השגת עור לבן ומושלם היה מראה מבוקש ביותר. על אף שבאופן כללי גוון העור הנפוץ באזור היה בהיר, היו משתמשים בשלל תרכובות טבעיות כדי לשמר ולהדגיש את לובן עור הפנים. קרם פנים ידוע באותה תקופה למשל היה שומן מן החי שהיה משמש גם ביצירת סבון. אז טענו כי לשומן מן החי תכונות של חיטוי, ניקוי ואף העשרה של עור הפנים. תכשירים מן הצומח שימשו גם כן לטיפוח העור, אלוורה, רוזמרין ומלפפונים התגלו להיות בעלי סגולות המטיבות עם עור הפנים, כמו גם שילובים כאלו ואחרים של זרעים, עלים ופרחים עם דבש.

הרנסנס והבארוק

גם בתקופות אלו עור לבן המשיך לתפוס את קדמת בימת האופנה, אך עכשיו מצטרפים אליו סוגי איפור שונים. גיר, עופרת וסוג מסוים של כספית שימשו את הנשים באותה תקופה כדי להדגיש תכונות כאלו ואחרות בתווי הפנים. איפור כבד בעל צבעים בולטים ועזים היה מראה נחשק ועל כן אלכוהול מזוקק וחומץ שימשו להוספת אודם לשפתיים. מבחינת ניקוי ושמירה על עור הפנים המשיכו במריחת תרכובות צמחיות של עשבים וזרעים בשילוב דבש ושיבולת שועל.

הלבנת עור ופיתוחים חדשים במאה ה19

בדרך אל פיתוחים חדשים בתחום ההיגיינה וטיפולי הפנים הוצגו גם שיטות להלבנת העור באמצעות תחמוצת אבץ שיוצרה ממתכת האבץ, אך התגלתה כאלרגנית ביותר בצורתה אז. בנוסף, היו משתמשים במיץ לימון מרוכז על מנת להבהיר את עור הפנים בכמה טונים. במקביל לשימוש הנמשך בחומרים טבעיים, מוצרי טיפוח הלכו ונהיו זולים ונגישים יותר וטכנולוגיה חדשה הביאה לפיתוח תכשירים כמו ואזלין ואבקת טלק.

פריצות הדרך מהמאה ה-20 ועד ימינו

התקדמותה המואצת של טכנולוגיה במאה העשרים השפיעה רבות גם על תחום הקוסמטיקה וההיגיינה, ומוצרים פורצי דרך כמו קרם הגנה יצאו אל השוק בשנות השלושים והארבעים. בתחילת שנות האלפיים אישר הFDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) את השימוש בבוטוקס בניתוחים פלסטיים, וטיפולי לייזר לשיקום צבע ומרקם העור היו חידושים מהפכניים שהראו תוצאות. בעשור האחרון, מיצוק עור בגלי רדיו היא שיטה שזוכה לפופולריות רבה בעולם בשל האפקטיביות שלה לשיפור מרקם עור הפנים בדרך לא פולשנית.

עידן הטכנולוגיה בטיפוח העור 

כיום טיפולי פנים היגיינה וקוסמטיקה זוכים להתייחסות מדעית משמעותית ואנחנו עדים לחידושים בתחום כמעט על בסיס שנתי. אם הגענו לאן שהגענו היום מאמבטיית החלב והדבש של קליאופטרה, אפשר רק לדמיין אילו עוד אפשרויות יפתחו בפנינו בעתיד. 

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
כל מה שצריך לדעת לפני שעושים קעקוע ראשון
קעקועים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. למעשה, כולנו...
טיפים שימושיים של עורך דין מומחה לנושא נהיגה בשכרות
יין ישמח לבב אנוש וכך גם בירה, וויסקי, וודקה ושאר...
בלי פאניקה, הנזילה בשליטה!
כל מה שקורה מעבר למה שרואות עינינו יש לו פוטנציאל...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
מה חשוב לדעת על קניית פסנתר?
רכישת פסנתר היא החלטה משמעותית, בין אם אתם מתחילים ללמוד...
רישום עוסק מורשה
רישום עוסק מורשה
כל בעל עסק חייב לרשום את העסק ברשות המיסים: מס...
עורך דין מומלץ לגירושין המאם חליאל
מי שמתחיל תהליך של גירושין וסיום קשר זוגי ומשפחתי רוצה...
סובלים מהפרעות שינה? כנסו וגלו איך לשפר את איכות השינה שלכם כבר הלילה
בשיתוף ד"ר סאלח נזאל, מכון נשימה בריאה שינה איכותית חיונית לבריאות...
למה כדאי לחפות קירות דווקא באלומיניום?
חיפוי קירות חוץ מהווה דבר מאוד נפוץ בשנים האחרונות. החומרים...
איך אתם מוצאים את התרופות שמשפרות לכם את איכות החיים?
יש תרופות ותכשירים שלא מוותרים עליהם משום שהם התשובה הטובה...
כל הטיפים לבחירת חברת הובלות
אם אתם עוברים דירה בקרוב, חשוב מאוד שתדעו כי אחד...
זומנתם לחקירה לאחר תאונה? התייעצו עם עורך דין
תאונות דרכים קורות לא מעט בדרגות חומרה שונות, מתאונות קלות...
הטיפול המסור ביותר בכם ובמשפחה שלכם
עורך הדין של המשפחה שלכם מלווה אתכם ברגעים מאוד משבריים...
תשמישי קדושה לבתי כנסת- הידור, יופי ומסורת
בתי כנסת משמשים כמרכז רוחני וחברתי, עבור קהילות המתפללים. בהם...
תכנון טיול לאוסטריה
חבילות נופש בקיץ למשפחות
חבילות נופש למשפחות מציעות פתרון אידיאלי למי שמחפש חוויות נטולות...
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס טיפול
אטופיק דרמטיטיס, הידוע בכינויו אקזמה, הוא מצב עור דלקתי כרוני...