Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לשון הרע בסכסוכי שכנים

לשון הרע בסכסוכי שכנים
עורך דין בן קרפל - משרד עורכי דין בן קרפל לשון הרע והגנת הפרטיות

סכסוכים בגדרי הבית-המשותף, עלולים להיות סכסוכים קשים ואמוציונאליים במיוחד. עצם העובדה שאדם מסתכסך עם אדם שגר בסמוך אליו, מייצרת מעין "סיר-לחץ" שמונע מהרוחות לשכוך ומביא את הצדדים לכדי התבטאויות קיצוניות ופוגעניות – נזקים של ממש.

עורך דין בן קרפל – משרד עורכי דין בן קרפל לשון הרע והגנת הפרטיות

בין היתר, חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק") מטפל היטב בסיטואציות כאמור. אם לתאר זאת בקצרה, לפי סעיף 7 לחוק, כדי להוכיח קיומה של עילה להגשת תביעת דיבה יש להוכיח קיומם של שני יסודות: "פרסום" קרי שדבר מה הופץ, בעל-פה או בכתב, לאדם נוסף מלבד הנפגע. וכן, "לשון הרע" קרי שתוכן הפרסום, יהא פוגעני (משפיל, מבזה, גורם ללעג וכיוצ"ב) מבחינה אובייקטיבית.

הבחינה האובייקטיבית כאמור, מצביעה על כך שבשאלת קיומה של עילה להגשת תביעת לשון הרע, אין עיסוק בכמה הנפגע הושפל או נעלב, אלא בית-המשפט הדן בסכסוך, חייב לשים עצמו בנעלי האדם הסביר, ולבחון מפרספקטיבה עילית, האם תוכן הדברים נראה מבזה ומשפיל בעיני אדם חיצוני לסכסוך.

מניסיון ומהכרת הפסיקה בדיני לשון הרע, ניתן לקבוע בקלות כי תוכן הביטויים שנאמרים בסכסוכי שכנים עולה לעיתים רבות כדי הוצאת דיבה. חשוב לציין, כי לא כל גידוף מקיים את היסודות כאמור, ובמקרה וקראו לך "טמבל" או אפילו "בן-זונה" ככל הנראה לא מדובר בלשון הרע. אולם, סכסוכי שכנים נובעים במקרים רבים ממריבות כספיות (תשלום מיסי ועד-בית למשל) שאז, מתחילים להופיע ביטויים כמו "גנב", "נוכל", "רמאי" ודומיהם. אלו האחרונים, מייחסים למעשה מעשים פליליים לזולת, ובמרבית המקרים לא יהא ספק שאכן מדובר בלשון הרע. אך כל זאת, אך ורק לגבי יסוד "לשון הרע"; בסכסוכי שכנים עלולה להסתבר בעייה דווקא בהוכחת יסוד הפרסום.

יסוד הפרסום מפריד בין ביטוי בכתב לבין ביטוי בעל-פה. ביחס לכתב, יש צורך להוכיח כי הביטוי עשוי היה להגיע לאדם נוסף מלבד הנפגע; לעניין זה, מכתבים ומודעות בבתים-משותפים, לרבות פניות לרשויות השלטון, עשויים לגבש את יסוד הפרסום. אולם, מרבית לשון הרע שבאה בגדר סכסוכי שכנים, באה דווקא בעל-פה. ביחס לביטוי שבעל-פה, החוק קובע כי יש צורך להוכיח כי הביטוי הגיע בפועל לאדם זולת הנפגע; שאז יש צורך בעדות של גורם שלישי, בהסרטה או בהקלטה; כך הדבר הופך מעט מורכב יותר להוכחה משפטית.

בכל מקרה, בתי-המשפט מכירים היטב את סוגיית לשון הרע בגדרי הבית-המשותף. לא אחת, נפסקים סכומים משמעותיים ביותר בעבור תובעים שנפגעו משכן שהחליט להשתלח בהם מילולית. אנשים רבים אינם מודעים לכך שדרך התנהגותם אינה חוקית ומזכה ביכולת לתבוע ולזכות בפיצויים משמעותיים; כך גם אנשים רבים אינם מודעים לעובדה שמגיעים להם, ככל הנראה, פיצוי כספי.

בדיני לשון הרע, ובכלל זה גם בסכסוכי שכנים, נתונה לבית-המשפט סמכות לפסוק פיצוי עד סך 50,000 ש"ח ללא הוכחת נזק (!) ואף לפסוק את כפל הפיצוי, לו התובע הוכיח כי הנתבע התכוון לפגוע בו. כל זאת, בהצמדה למדד, מה שמעלה את סכום הפיצויים לכ-70,000 ש"ח ו-140,000 ש"ח בהתאמה. סכומים משמעותיים לכל הדעות, מבלי כל צורך להוכיח שנגרמו לנפגע נזקים ישירים.

ניהול משפטי של סכסכוך השכנים, דורש מיומנות והכרת נקודות הממשק שבין דיני המקרקעין, החוזים, והבתים-המשותפים לבין דיני הנזיקין ובפרט דיני לשון הרע. כמו כן, ניהול סכסוכים כאמור, דורש יכולת תכנון אסטרטגי וקור רוח, שיוכלו לאזן את האמוציות הטעונות בבעלי-הדין שנתונים כאמור בתוככי "סיר-לחץ" שאינו מתקרר מאליו.

אם נפגעת, או נטען כי פגעת במסגרת יחסי שכנות/ בתים-משותפים, מומלץ להיוועץ בעורך-דין מיומן ומומחה בתחומים דלעיל, עוד בטרם כל צעד אחר. חשוב לציין כי הצעדים הראשונים הם עיקר העיקרים בהליכים כאמור.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
סוללות פולימר: האנרגיה המתקדמת שמניעה את העתיד
בעידן שבו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר ודרישות האנרגיה הופכות לגבוהות...
מה באמת חסר לכם בחוף הים?
אתם שייכים לאותם האנשים שרק מחכים בכל שנה שעונת הרחצה...
איטום גגות בצפון
המטרה של איטום גגות היא להאריך את תוחלת החיים של...
איך לדעת אם מצבר הרכב תקין
כפי שכולכם בוודאי כבר יודעים, המצבר הוא אחד מהרכיבים החשובים...
פרקטים בצפון
פרקט (בצרפתית "תא קטן") הוא פסיפס גיאומטרי של חלקי עץ...
למה גם באירוע קטן האוכל צריך להיות נהדר?
אנשים הרבה פעמים טועים וחושבים שאם הם מפיקים אירוע קטן,...
מתי מומלץ לפנות אל שמאי מקרקעין בצפון
שמאות מקרקעין היא תחום מקצועי חשוב שיכול לסייע בקבלת החלטות...
מחפשים רואה חשבון? לפניכם כל מה שחשוב לדעת בנושא
אם החלטתם לעשות שינוי בחייכם ולהפסיק לעבוד בתור שכירים, אתם...
איך לבחור אריזה משתלמת ויעילה עבור משלוח המוצרים שלכם?
בין אם אתם שולחים חבילת יום הולדת לקרוב משפחה או...
איך ניתן לטפל בדיכאון קליני?
עד לפני מספר שנים אנשים שסבלו מדיכאון קליני או ממחלות...
אתם ממש לא צריכים לסבול מהכאב כל הזמן
אולי התחלתם עבודה חדשה או עברתם דירה. פתאום אתם מרגישים...
הרישיון שלכם בסכנה? רק עורך דין לענייני תעבורה בראשון לציון ישמור לכם עליו
רישיון הנהיגה הוא משאב יקר ערך עבור כל אדם כמעט....
איך מתמודדים עם הובלה יחסית קטנה?
מצאתם אחד את השנייה ואתם רוצים לעבור לגור ביחד? כל...
איך בודקים האם מישהו מאזין לי לטלפון?
כאשר אנחנו צופים בסדרות מתח אנחנו נחשפים לכל מיני פעולות...
אלו פיצויים ניתן לתבוע בגין לשון הרע
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, נועד להגן על כבודו ושמו...
טיפים חשובים שיש לזכור בעת תכנון החופשה לבודפשט
אחרי הטיסה, שום דבר לא משתווה לנסיעה רגועה ומהנה היישר...