הרבה פעמים בחיים אנחנו זקוקים לייעוץ מקצועי. בין אם הסיבה לכך היא פיננסית, משפטית או טכנית, יועץ מקצועי יכול לעזור לכוון אותנו בדרך הנכונה ולהציע לנו את ההדרכה הדרושה לנו. למרבה הצער, יש מספר מקרים בהם ייעוץ לקוי או רשלני מוביל לתוצאות חמורות, החל מאובדן כסף, דרך בזבוז זמן ועד להחמצת הזדמנויות. במונחים משפטיים, ייעוץ גרוע זה מכונה רשלנות מקצועית, ואם נפלתם קורבן לרשלנות שכזו, יתכן ואתם זכאים לתבוע פיצויים.
כמו כל בעל מקצוע אחר, גם עורכי דין חבים ללקוחותיהם את חובת הזהירות. עורכי דין עשויים לטעות מעת לעת. אבל, תביעה נגד עורכי דין בגין רשלנות, עשויה להתקיים אם עורך הדין שלכם הפגין רשלנות בייצוג שלכם.
אם רשלנותו של עורך הדין שלכם גרמה לכם לנזק או לתוצאה פחות טובה מכפי שיכולתם לקבל, יתכן שיש לכם עילה לתביעתו בגין רשלנות מקצועית. הגשת תביעה שכזו היא מורכבת ומשתנה ממקרה למקרה.
מהו סטנדרט הטיפול הנדרש?
עורכי דין לא נדרשים להיות מושלמים ואפילו לא לנצח בתיק שלכם. עם זאת, עורכי דין חייבים להשתמש באותה זהירות, מיומנות וחריצות המאפיינת עורכי דין אחרים בנסיבות דומות. עורך דין רשלן נכשל בעמידה באחת מדרישות אלה, ובכך מביא לתוצאה פחות טובה עבור הלקוח שלו.
כאשר עורך דין רשלן פועל מתחת לרמת הזהירות הנדרשת, הוא מבצע רשלנות משפטית. כדי לענות על הסטנדרטים הנדרשים, עורכי הדין חייבים לבצע את הדברים הבאים, הנוגעים לתקשורת עם הלקוחות שלהם:
- להודיע ללקוח על החלטה הדורשת הסכמה מדעת של הלקוח.
- ליידע את הלקוח כיצד מתכנן עוה״ד להשיג את מטרות הלקוח בתיק שלו.
- לעדכן את הלקוח באופן סביר לגבי המקרה שלו.
- להיענות מיידית לבקשות סבירות לקבלת מידע.
- להתייעץ עם הלקוח לגבי מגבלות הקשורות להתנהלות עוה״ד, כאשר הלקוח מצפה לסיוע שאינו מותר על פי כללי ההתנהגות הנדרשים.
- להסביר את העניינים ללקוח כי שיוכל לקבל החלטות מושכלות בנוגע לייצוג שלו.
דוגמאות לרשלנות משפטית של עורך דין
מקרי רשלנות של עורכי דין הם מאוד ספציפיים מבחינת העובדות, ותלויים בנסיבות הספציפיות של המקרה שלכם. את החלטות עורך הדין יש לנתח במועד קבלתה. לעתים רחוקות מתקבלות החלטות מתוך ראייה לאחור. הרבה תלוי במה שעורך הדין ידע, או היה צריך לדעת.
יחד עם זאת, ניתן עדיין לראות טעויות נפוצות שעורכי דין יכולים לעשות שוב ושוב, כולל:
- חיוב לא מדויק
- החמצת מועדים
- כשל בתקשורת עם הלקוח
- יישוב תביעה ללא הסכמת הלקוח
- מתן ייעוץ משפטי לא מדויק
- גניבת כסף או הפסד כסף (או רכוש) השייך ללקוח
- עריכת מסמכים משפטיים שלא מגנים על הזכויות של הלקוח
- אי הגשת תיק לפני תום תקופת ההתיישנות
- הסכמה לטפל בתיק, למרות שקיים ניגוד עניינים
אם במקרה שלכם נעשו טעויות כאלה או אחרות, קרוב לוודאי שיש לכם בסיס לתביעת עורך הדין שלכם בגין רשלנות מקצועית.