Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בין אמבטיות חלב לשומן מן החי: ההיסטוריה של טיפולי פנים

בין אמבטיות חלב לשומן מן החי: ההיסטוריה של טיפולי פנים
קרדיט: Shutterstock

כשאנו מתמרחים היום בקרמים, אנחנו כנראה לא חושבים על איך היה נראה טיפוח עור הפנים לפני כמה מאות שנים. צאו איתנו לטיול מרתק בהיסטוריה של טיפוח הפנים ותגלו אולי כמה טיפים אותם ניתן ליישם גם היום

הטיפול בעור הפנים הוא עניין אליו ניתן לגשת בדרכים שונות ומגוונות. כיום ניתן למצוא שוק רחב מאוד של אפשרויות, החל מסוגים רבים של קרמים ומשחות פנים המותאמים לסוג העור הספציפי ולזמן השימוש ביממה, טיפולי יופי המטפלים בפיגמנטציה, טיפול אנטי אייג'ינג ומיצוק העור ואף תהליכים של הזרקות או ניתוחים פלסטיים במקרים מסוימים. עם כל הקדמה הטכנולוגית שקרתה בעשורים האחרונים, ניתן בקלות להתבלבל ולחשוב ששיקום וטיפוח של עור הפנים הם המצאה עכשווית, אך האמת היא שאם נדפדף מעט בעמודי ההיסטוריה, נגלה כי טיפוח העור היה גם נחלתן של הגבירות בשנים עברו וחוזר כל הדרך אחורה אל קליאופטרה במצרים העתיקה.

סודות היופי של המלכה המצרית

יופייה של קלאופטרה הלך לפניה, ובכל פעם שהיא מוזכרת בסיפור מיתי כזה או אחר מצוינים לא רק הכריזמה המלכותית שלה אלא גם יופייה ועורה הקורן. מהסיפורים אפשר לדלות כמה 'מרקחות' בהן השתמשה כדי לטפח את עור פניה וכיאה לתקופה העתיקה בה חיה, הן כולן טבעיות לחלוטין. המפורסמת ביותר היא כמובן אמבטיית החלב והדבש בה נהגה לרחוץ על מנת לרכך ולעורר את העור ,אך מאוחר יותר התגלתה גם האפשרות כי הייתה משתמשת בתערובת של דבש ושמנת כמסכת פנים. לניקוי הייתה משתמשת בחליטה של שיבולת שועל הידועה באיכויות הלחות וההזנה שלה ובתערובת של שמן ומלח ים כתכשיר לחות ופילינג. למלכה המצרית היו גם כמה טריקים שהתגלו להיות מוצלחים כל כך עד שנשארו בשימוש גם בתכשירים מודרניים כמו השימוש בחומץ תפוחים ושמן שקדים.

עור לבן ואירופאי

באירופה של ימי הביניים השגת עור לבן ומושלם היה מראה מבוקש ביותר. על אף שבאופן כללי גוון העור הנפוץ באזור היה בהיר, היו משתמשים בשלל תרכובות טבעיות כדי לשמר ולהדגיש את לובן עור הפנים. קרם פנים ידוע באותה תקופה למשל היה שומן מן החי שהיה משמש גם ביצירת סבון. אז טענו כי לשומן מן החי תכונות של חיטוי, ניקוי ואף העשרה של עור הפנים. תכשירים מן הצומח שימשו גם כן לטיפוח העור, אלוורה, רוזמרין ומלפפונים התגלו להיות בעלי סגולות המטיבות עם עור הפנים, כמו גם שילובים כאלו ואחרים של זרעים, עלים ופרחים עם דבש.

הרנסנס והבארוק

גם בתקופות אלו עור לבן המשיך לתפוס את קדמת בימת האופנה, אך עכשיו מצטרפים אליו סוגי איפור שונים. גיר, עופרת וסוג מסוים של כספית שימשו את הנשים באותה תקופה כדי להדגיש תכונות כאלו ואחרות בתווי הפנים. איפור כבד בעל צבעים בולטים ועזים היה מראה נחשק ועל כן אלכוהול מזוקק וחומץ שימשו להוספת אודם לשפתיים. מבחינת ניקוי ושמירה על עור הפנים המשיכו במריחת תרכובות צמחיות של עשבים וזרעים בשילוב דבש ושיבולת שועל.

הלבנת עור ופיתוחים חדשים במאה ה19

בדרך אל פיתוחים חדשים בתחום ההיגיינה וטיפולי הפנים הוצגו גם שיטות להלבנת העור באמצעות תחמוצת אבץ שיוצרה ממתכת האבץ, אך התגלתה כאלרגנית ביותר בצורתה אז. בנוסף, היו משתמשים במיץ לימון מרוכז על מנת להבהיר את עור הפנים בכמה טונים. במקביל לשימוש הנמשך בחומרים טבעיים, מוצרי טיפוח הלכו ונהיו זולים ונגישים יותר וטכנולוגיה חדשה הביאה לפיתוח תכשירים כמו ואזלין ואבקת טלק.

פריצות הדרך מהמאה ה-20 ועד ימינו

התקדמותה המואצת של טכנולוגיה במאה העשרים השפיעה רבות גם על תחום הקוסמטיקה וההיגיינה, ומוצרים פורצי דרך כמו קרם הגנה יצאו אל השוק בשנות השלושים והארבעים. בתחילת שנות האלפיים אישר הFDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) את השימוש בבוטוקס בניתוחים פלסטיים, וטיפולי לייזר לשיקום צבע ומרקם העור היו חידושים מהפכניים שהראו תוצאות. בעשור האחרון, מיצוק עור בגלי רדיו היא שיטה שזוכה לפופולריות רבה בעולם בשל האפקטיביות שלה לשיפור מרקם עור הפנים בדרך לא פולשנית.

עידן הטכנולוגיה בטיפוח העור 

כיום טיפולי פנים היגיינה וקוסמטיקה זוכים להתייחסות מדעית משמעותית ואנחנו עדים לחידושים בתחום כמעט על בסיס שנתי. אם הגענו לאן שהגענו היום מאמבטיית החלב והדבש של קליאופטרה, אפשר רק לדמיין אילו עוד אפשרויות יפתחו בפנינו בעתיד. 

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
סוללות פולימר: האנרגיה המתקדמת שמניעה את העתיד
בעידן שבו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר ודרישות האנרגיה הופכות לגבוהות...
מה באמת חסר לכם בחוף הים?
אתם שייכים לאותם האנשים שרק מחכים בכל שנה שעונת הרחצה...
איטום גגות בצפון
המטרה של איטום גגות היא להאריך את תוחלת החיים של...
איך לדעת אם מצבר הרכב תקין
כפי שכולכם בוודאי כבר יודעים, המצבר הוא אחד מהרכיבים החשובים...
פרקטים בצפון
פרקט (בצרפתית "תא קטן") הוא פסיפס גיאומטרי של חלקי עץ...
למה גם באירוע קטן האוכל צריך להיות נהדר?
אנשים הרבה פעמים טועים וחושבים שאם הם מפיקים אירוע קטן,...
מתי מומלץ לפנות אל שמאי מקרקעין בצפון
שמאות מקרקעין היא תחום מקצועי חשוב שיכול לסייע בקבלת החלטות...
מחפשים רואה חשבון? לפניכם כל מה שחשוב לדעת בנושא
אם החלטתם לעשות שינוי בחייכם ולהפסיק לעבוד בתור שכירים, אתם...
איך לבחור אריזה משתלמת ויעילה עבור משלוח המוצרים שלכם?
בין אם אתם שולחים חבילת יום הולדת לקרוב משפחה או...
איך ניתן לטפל בדיכאון קליני?
עד לפני מספר שנים אנשים שסבלו מדיכאון קליני או ממחלות...
אתם ממש לא צריכים לסבול מהכאב כל הזמן
אולי התחלתם עבודה חדשה או עברתם דירה. פתאום אתם מרגישים...
הרישיון שלכם בסכנה? רק עורך דין לענייני תעבורה בראשון לציון ישמור לכם עליו
רישיון הנהיגה הוא משאב יקר ערך עבור כל אדם כמעט....
איך מתמודדים עם הובלה יחסית קטנה?
מצאתם אחד את השנייה ואתם רוצים לעבור לגור ביחד? כל...
איך בודקים האם מישהו מאזין לי לטלפון?
כאשר אנחנו צופים בסדרות מתח אנחנו נחשפים לכל מיני פעולות...
אלו פיצויים ניתן לתבוע בגין לשון הרע
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, נועד להגן על כבודו ושמו...
טיפים חשובים שיש לזכור בעת תכנון החופשה לבודפשט
אחרי הטיסה, שום דבר לא משתווה לנסיעה רגועה ומהנה היישר...