Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על התוכנית לסיוע לצפון:"נבדוק סעיף אחר סעיף בתוכנית"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על התוכנית לסיוע לצפון:"נבדוק סעיף אחר סעיף בתוכנית"
איתן כבל צילום עמיעד טאוב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבה דחופה שעסקה במימוש הבטחות הממשלה והשרים בתוכנית לחיזוק ופיתוח הצפון, בהמשך לדיון מיוחד במצב בצפון שקיימה הוועדה לפני כחודש, ובהמשך לסדרת הכתבות ששודרו בשבוע שעבר בחדשות 2.

בפתח הישיבה התייחס היו"ר כבל להבטחת הממשלה להשקיע 15 מיליארד שקלים בצפון ואמר כי התחושה היא שמדובר במסך עשן כשלמעשה לא מדובר בהשקעות חדשות אלא בתוכניות שהיו בתקציב ממילא. הוא דרש ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת לבחון זאת לעומק, והודיע כי לאחר שתסתיים הבדיקה יכנס ישיבה מיוחד בהשתתפות שר האוצר, השר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה ושר הבריאות.

איתן כבל צילום עמיעד טאוב

כתב חדשות 2 בצפון, גיא ורון, סיפר לחברי הוועדה על סדרת הכתבות שחשפה את המצב ואמר: "כשעברתי לפני 6 שנים לגור בגליל העליון לא החתימו אותי על תעודת אזרח סוג ב'". ראש מועצת מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט, אמר כי אם מישהו לא הבין את זעקת תושבי הצפון, אחרי סדרת הכתבות כולם כבר מבינים. "יש בשורות בתוכנית הממשלה, אבל אני לא מאמין שהיא תביא מהפכה וצריך כבר בעוד חודשיים לעשות חשיבה מחודשת. יכול להיות שהגיע הזמן שבגליל תקום מפלגה שתדאג לתושבים", אמר. ראש מועצת מטה אשר, יורם ישראלי, אמר כי לא יכול להיות שנכדתו שנפלה בחוג כדורסל מגיעה לבית חולים לטיפול וקובעים לה תור לסי.טי 3 שבועות לאחר מכן.

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג, טענה כי התוכנית היא תוספת של 15 מיליארד שקלים מעבר לתקציב 2016. לדבריה, הפרק הכלכלי כולל תוספת של 450 מיליון שקל, התשתיות עוד 12 מיליארד שקל, יותר ממיליארד שקל לבריאות והשקעות נוספות בחינוך ובהון אנושי. היו"ר כבל אמר כי יש חשש שזורקים רימון עשן ובסוף מכל הסכומים האלה הצ'ופר הוא מצומצם.

ח"כ יצחק וקנין הגר בצפון סיפר על בנותיו, בעלות תואר ראשון ותואר שני, שניסו למצוא עבודה בצפון וכל מה שהצליחו למצוא זה משרות בשכר נמוך, ועברו לגור במרכז הארץ. "פעם הממשלה הבינה שצריך לתת עדיפות לפריפריה, ואם המדינה לא תחזור ותשים כסף שום דבר לא יעזור", אמר. ח"כ איתן ברושי אמר כי הצפון אטרקטיבי רק בסופי שבוע ובלתי אפשרי בשאר ימות השבוע. "השאירו אותנו תושבי הצפון לשמור על הירוק בצפון בעוד שכל היפים והאמיצים שבאים מהמרכז עם רכבי ה-4X4 לוקחים את הירוקים", אמר. ח"כ איילת נחמיאס ורבין הוסיפה כי בתוכנית אין בשורה לתעשייה המסורתית, ו-60 מיליון שקל בשנתיים אין בהם די להעביר מפעלים לצפון.

ח"כ יפעת שאשא ביטון אמרה כי אין ספק שהצפון גדוש אתגרים ושהממשלה צריכה לקחת אחריות בחיזוקו לטווח ארוך, אך הוסיפה כי צריך גם לחזק את התדמית של המקום ולראות גם את הדברים הטובים. בוחבוט הגיב על כך ואמר כי אי אפשר להגיד שהכל טוב, ואם משרד הבריאות לא קיבל תקציב נוסף לא הפתור את הבעיות ואפילו נסגור את בית החולים בנהריה.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה כי האבטלה בצפון היא פי 3 מהמרכז, ומהתוכנית של הממשלה עולה שההשקעה העיקרית היא בתשתיות שמקרבות את הפריפריה למרכז בעוד שמה שצריך זה לעשות ההפך – להביא את רמת השירותים שניתנים במרכז גם לפריפריה. "אם רוצים שהזוגות הצעירים יבואו לצפון אז צריך לתקן את הליקויים", אמרה. ח"כ חיים ילין אמר כי עד שלא תהייה מלחמה כסף לא יזרום לצפון, שנהנה משקט ביטחוני מאז 2006. ח"כ דב חנין הוסיף: "מבחינת דיבורים אפשר להיות רגועים, אבל הגיע הזמן לממש את הדיבורים למעשים".

היו"ר כבל סיכם והזכיר את דרישתו לקבל ממרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח מלא על התוכנית, ואמר כי בעוד כחודש יזמן את שר האוצר, שר הבריאות והשר לפיתוח הגליל לישיבה מיוחדת. "נער הייתי וגם זקנתי, ראיתי כל-כך הרבה תכניות והצהרות ועכשיו אני רוצה לראות שורה תחתונה. נפרק את התוכנית סעיף אחר סעיף ולא נרפה מהעניין הזה, אם הממשלה תביא כסף חדש נוריד בפניה את הכובע אבל אם לא נצטרך לטפל בזה", אמר.

בואו לקרוא מגוון כתבות מעניינות
אורן שטרלינג מסביר מדוע סוכנות כדורגל מובילה בישראל מובילה להצלחות
בעולם הכדורגל התחרותי של ימינו, ייצוג מקצועי הוא קריטי עבור...
תפקידו של עורך דין ליקויי בניה
בניה לקויה גורמת לנזק רב ולעגמת נפש רבתי. קודם כל,...
הושק 'דיסקונט 360' בקניון שער הצפון בשטח של 1600 מ"ר
השבוע התקיים בקריית אתא טקס פתיחה חגיגי למוקד שירות בנקאי...
"עליתי מהתהום לפיסגה, אני חיה בשביל השליחות שלי"
מזית רפמן היא לא עוד קואוצ'רית ויועצת זוגית סטנדרטית שתפגשו....
מציינים את יום המשפחה עם מיצג הוקרה לחטופים
יום המשפחה מהווה הזדמנות להוקיר ולחגוג את המשפחה וחשיבותה בחיינו....
קעקועים בקריות
ממותה אינק - סטודיו מוביל לפירסינג וקעקועים בקריות
פירסינג בקריות פירסינג בקריות נחשב כיום לאחת מהדרכים הפופולריות ביותר לביטוי...
חוגגים טו בשבט בקניון שער הצפון: חגיגה חינוכית וחווייתית עם סדנאות אפייה ויצירה
טו בשבט מציין את תחילת עונת הפריחה, והשנה, קניון שער...
מפגש בין דורי של שורדי/ות שואה וחיילי/ות מחוז חיפה
ביום ג׳ ה-19/9/23 התקיים בוקר מרגש במיוחד במרכז משמעו"ת שנמצא...
"שישי לייב" בצפון הארץ ייערך במהלך חודש ספטמבר בחוצות המפרץ: זמרים בלייב מידי שישי
חוצות המפרץ אאוטלט, מקבוצת קניוני עופר וחברת אשטרום, יערוך במהלך...
מוקד שחף מתמזג לתוך קבוצת צוות 3
מחזקים את הביטחון בצפון: "מוקד שחף", הפועל באזור חיפה והקריות,...
נשקים מסוגים שונים, תחמושת בכמות רבה ומעל לחצי מליון שקלים נתפסו בדירה במעלות
שוטרי המחוז הצפוני תפסו בתוך בית משפחה במעלות תרשיחא נשקים...
להקיש ולתופף באופן המושלם
בשביל להיות מתופף תותח ומצוין יש צורך בביצוע קפדני ונישנה...
מה עושה עורך דין העוסק בחוזים?
עורך דין לענייני חוזים עוסק בחוזים והסכמים משפטיים, שמהווים חלק...
מה הם דיני משפחה?
מה הם בעצם דיני משפחה ולמה צריך אותם? נתחיל במה היא...
מגדלי אקרו
ענף הבנייה הוא אחד הענפים המבוקשים ביותר, העבודה בה לעולם...
מעבר דירה לא חייב להיות טראומטי
מעבר דירה הוא תמיד הזדמנות להתחלה חדשה וזה די טבעי...